12:30 Поема на сцені: музичні обробки «Енеїди» І. Котляревського (до 225-річчя із часу видання твору) | ||||
![]() Сюжет поеми привертає увагу митців, що творять у різних видах мистецтва, у тому числі й музичного. Перші ілюстрації поеми з’явились ще у 1903, автором був Порфирій Мартинович. Після перших академічних замальовок поему ілюстрував Георгій Нарбут. Іван Падалка втілив образи у напрямку бойчукізм, а художники Микола Бутович та Мирон Левицький ілюстрували "Енеїду" за кордоном. Анімаційний фільм «Енеїда» за мотивами поеми вийшов 1991 року. З 1968 до 1974 року існував біґ-біт-гурт "Еней". Він виконував власні твори та займався обробками народних пісень. До його складу входили Тарас Петриненко, Руслан Горобець, Кирило Стеценко та ін. Автором першої оперної постановки «Енеїди» у 1910 році став Микола Лисенко. У постановці режисерів Володимира Скляренка та Василя Харченка у 1950-х в Київській опері головну роль Енея виконав Дмитро Гнатюк. Поєднання української пісенності, лірики, гумору надає твору особливого національного колориту. М. Лисенко Вальс Венери з опери "Енеїда". Виконує Олена Шевченко Дія опери розгортається на Землі і Олімпі, в обителі богів. Якщо тема Дідони і Енея одержала одухотворенно ліричне втілення, то сцени богів носять сатиричний характер. Котляревський у поемі дав пародійне бурлескне трактування міфу й поеми Вергілія. Лисенко наситив бурлеск злободенним політичним змістом. Боги на Олімпі — це сатиричне зображення паразитарного самодержавного ладу. Бог війни Марс — грубий солдафон і селадон; «Грізний» Юпітер — набундючений фанфарон, боягуз, п'яниця й ненажера. Боги проводять час у безперервних гульбах. Музичні портрети Марса, Юпітера й Бахуса носять бравурний характер. Венера співає віртуозно-колоратурний Вальс. В основу музичної характеристики Енея і Дідони покладена українська народна пісня. Опері притаманне поєднання української пісенності, лірики, бурлеску, буфонади. Найкращі сторінки її — прощання Енея й Дідони (фінал), картина моря. Такий яскравий сюжет не міг опинитися поза увагою і сучасних музикантів. Саме «Енеїда», створена за мотивами поеми І. Котляревського, стала однією з перших рок-опер сучасного українського композитора Сергія Бедусенка. Сергій Бедусенко – відомий український композитор, Заслужений діяч мистецтв України, автор перших Національних рок-опер («Енеїда» за І. Котляревським, 1985 р. і «Суд» за Б. Олійником, 1988 р.) Фундатор жанру «арт-рок» в українській музиці, лауреат Міжнародних конкурсів, фігурант 6 енциклопедій і Національного Реєстру Рекордів України. У театральній постановці Сергія Данченка Енея грав Анатолій Хостікоєв, а роль автора виконав Богдан Ступка. Поему для сценічної постановки переробив Іван Драч. Даний музичний твір є першою Національною рок-оперою в Україні, що зафіксовано, зокрема, в чотирьох енциклопедіях и в Національному Реєстрі Рекордів України. Дана версія – по суті, фільм-опера, де основа відеоряду – знамениті ілюстрації А. Базилевича. Композитор, аранжувальник, диригент – С. Бедусенко Лібретист, постановник – С. Бедусенко Консультанти – С. Данченко, І. Драч Звукорежисери – М. Дідик, Г. Костюкевич Музика створена у 1985 р. Перша постановка – 1986 р. Київський Національний театр ім.. І. Франка /режисер – С. Данченко/ Студії звукозапису – «АудіоУкраїна» (1997 –1991 рр.), «Ukranian Records» – 2001 р. Музика рок-опери «Енеїда» — це сміливий музичний експеримент. На традиційну українську мелодику накладено кілька сучасних музичних стилів: рок, джаз, блюз, реґі. Сергій Бедусенко, рок-опера "ЕНЕЇДА", I дія - Сергій Бедусенко, рок-опера "ЕНЕЇДА", II дія - Іван Котляревський. Енеїда (Аудіокнига) https://www.youtube.com/watch?v=xCUfqyxmSJQ ![]() ![]() ![]() ![]()
| ||||
|
Всього коментарів: 0 | |
| |