13:55 Дитячі бібліотеки – новий формат сучасності | |
Ці слова стали лейтмотивом занять «Дитяча бібліотека ХХІ сторіччя: Всесвіт інформації і культури» обласного навчально-тренінгового центру для заступників директорів Центральних бібліотечних систем по роботі з дітьми, що пройшли у Чернігівській обласній бібліотеці для дітей. Минулого місяця Маріупольська ЦБС приймала очільників обласних дитячих бібліотек України, де йшлося про проблеми, пов’язані з роботою бібліотек в умовах децентралізації. Участь у Всеукраїнській науково-практичній конференції під назвою «Бібліотеки для дітей в умовах реформи децентралізації: нові практики і технології розвитку» взяла і директор Чернігівської обласної бібліотеки для дітей Тамара Клюй. Сьогодні під час зустрічі з колегами з районів області вона окреслила основні виклики, які стоять перед дитячими бібліотекарями в ланцюжку «громада – бібліотека – діти». Зокрема, говорили про те, що Закон «Про бібліотеки і бібліотечну справу» в нинішній редакції не враховує об’єднані територіальні громади як суб’єкт місцевого самоврядування, який і визначає долю місцевих, в тому числі дитячих, бібліотек. Завдання бібліотекарів в цих умовах – зберегти мережу книгозбірень. При цьому їм треба навчитися працювати в новому форматі: йти до громади і пропонувати свої послуги, показувати, що вони можуть дати людям, стати інформаційним простором цієї громади. Простіше кажучи, дитячим бібліотекам треба доводити, що вони громаді потрібні, що для дитини заклад є другою домівкою. Не зробивши цього, за рік-два мережу дитячих книгозбірень можна просто втратити. І в цих умовах, за словами заступника директора обласної бібліотеки для дітей Галини Вечерської, вже зараз бібліотекам, які обслуговують дітей, треба визначитися з пріоритетами. Бібліотека взагалі має давати читачеві те, чого йому не вистачає. Найчастіше не вистачає живого спілкування. Тож саме читальня має стати простором для живого спілкування юних читачів. І до кожного з них треба мати індивідуальний підхід! Це і має стати пріоритетом в роботі дитячих бібліотек в ОТГ. Щодо напрямків роботи, то безумовно мають залишатися в центрі уваги формування громадянської позиції дітей, екологічне виховання, правове інформування. Є багато цікавих тем, якими позначиться 2019-й. Так, наступного року на державному рівні проводитимуться Всеукраїнський тиждень дитячого читання, Всеукраїнський круглий стіл з популяризації читання і таке інше. Крім того, 2019-й – це Рік Китаю в Україні, Рік української культури в Австрії, і найголовніше – Рік Єдності України на честь 100-річчя проголошення Акту возз’єднання Української Народної Республіки та Західноукраїнської Народної республіки. Для промоції книги та читання взагалі проводяться всеукраїнські та обласні творчі акції. На думку провідного редактора відділу методології бібліотечної роботи з дітьми обласної бібліотеки для дітей Оксани Дорохової, увага до дитячого читання в Україні завдяки активній позиції бібліотек, громадських організацій у суспільстві значно зросла. Тому сучасні бібліотеки розгортають нові проекти із залучення дітей до читання. Наприклад, обласна дитяча книгозбірня за минулий рік провела VIII обласний конкурс літературної творчості «Хай весь світ дивують нині діти неньки України!», взяла участь у проведенні Всеукраїнського конкурсу проектів «Мої права – моє життя», Всеукраїнського конкурсу-виставки дитячих малюнків «Сторінками книг Чингіза Айтматова», Всеукраїнського дитячого літературного конкурсу «Творчі канікули». В планах наступного року - обласний конкурс дитячої літературної творчості «Хай весь світ дивують нині діти неньки України», обласне свято «Діти, що читають – майбутнє України» (в рамках Всеукраїнського конкурсу «Книгоманія-2019»), Всеукраїнський екологічний конкурс дитячої творчості «Майбутнє проросте з зернинки», Всеукраїнський дитячий літературний конкурс «Творчі канікули», Всеукраїнський конкурс есе «Діти єднають Україну», Всеукраїнський конкурс «Лідер читання», а також ІV обласний конкурс професійної майстерності «Бібліо-профі - 2019»... «Впроваджуючи в життя цікаві проекти, забезпечуючи спілкування дітей з книгою, з авторами, залучаючи їх до книгочитання, ми створюємо не тільки культ книжки, а й перетворюємо читання на життєву потребу», - зазначають дитячі бібліотекарі. Учасники занять обласного навчально-тренінгового центру також розглянули питання, пов’язані з впровадженням універсальної десяткової класифікації – бібліотечної класифікації документів, яка використовується у всьому світі для систематизації творів науки, літератури і мистецтва, періодичного друку і організації картотек. Заняття обласного навчально-тренінгового центру для заступників директорів Центральних бібліотечних систем по роботі з дітьми – це спосіб дитячих бібліотекарів навчитися працювати в умовах, яких вимагає сьогодення, створити читальні для дітей по-справжньому новим форматом сучасності – новітнім Всесвітом інформації і культури.
| |
|
Всього коментарів: 0 | |