10:29 Анатолій Пашкевич. Його пісні стали народними...(До 85-річчя композитора, хорового диригента) | ||||
![]() Анатолій Максимович Пашкевич (11.02.1938, с. Довбиші Баранівського р-ну Житомирської обл. – 11.01.2005, м. Черкаси) – український хоровий диригент, композитор, Народний артист України (1985). Від 1965 – хормейстер, 1967-73 – художній керівник Черкаського народного хору, від 1978 – художній керівник Волинського народного хору, в останні роки життя – Чернігівського народного хору. Ще у 12-річному віці Анатолій на власні вірші написав пісню «Ой цвіте, цвіте біла вишенька». Це й стало початком його творчості, про яку згодом знатиме вся Україна. Після школи він працював у Баранівському районному будинку культури, потім – у Житомирській обласній філармонії. Свої «університети» Пашкевич проходив здебільшого з баяном у руках та з піснею у серці. 1965 року перебрався у Черкаси, ставши диригентом, а потім і художнім керівником Черкаського державного заслуженого українського народного хору. У другій половині 1960-тих у наше життя увірвалися своєю неперевершеною популярністю пісні «Степом, степом» (на вірші Миколи Негоди), пізніше — «Мамина вишня», «Хата моя, біла хата» (у співавторстві з Дмитром Луценком), «Синові» (з поезій Василя Симоненка). Пісня «Степом, степом» народилася за одну ніч. Запросили якось поета Миколу Негоду взяти участь у підготовці урочистого заходу. Сидів у готелі, нудьгував, а за стіною, у сусідньому номері, хтось грав на баяні. Виявилося, що це був художній керівник Черкаського народного хору Анатолій Пашкевич. Зайшов до нього поет, поговорили. А той і каже: «Склади-но такий вірш, щоб за душу взяло, а я музику напишу». Повернувся поет до свого номера, задумався. Пригадалося побачене в дитинстві: старенька жінка з квітами біля солдатської могили, де був похований її син. Щотижня за вісім кілометрів приходила сюди, щоб вклонитися, розповісти про своє гірке життя-буття… І полилися рядки. Коли прочитав твір Анатолію Пашкевичу, той дуже зрадів: «Миколо, Боже, це те, про що я мріяв!». Створюючи музику, композитор не помічав плину часу, лише інколи запитував у Миколи: «Це ранок чи вечір?». Вперше «Степом, степом..,» виконала солістка Черкаського народного хору Ольга Павловська. Відтоді пісня стала народною. «Коли ми з Миколою Негодою написали «Степом, степом», тоді подібних творів просто не було, – зізнавався Анатолій Пашкевич. – Пісня, та ще й українською мовою, без перебільшення, викликала потрясіння. Пам’ятаю, підчас концертів хор, бувало, зупинявся, тому що голоси у виконавців спазмувало від схвильованої реакції залу… Не до емоцій було лише деяким чиновникам від влади. Викликали нас із Миколою Негодою в обком партії і раптом, ні сіло – ні впало, питання: «Що це за пісня така незакінчена якась у вас вийшла, її треба якось по-іншому зробити і, взагалі, про яку матір йдеться, адже у Росії теж є матері? Ми — інтернаціоналісти!» Я відповів: у нас одна матір, і якщо пісня написана українською мовою, то, звісно, про кого мова… Уявляєте всю безглуздість претензій? Ви не повірите, але й мої друзі спершу сумнівались в успіхові твору. Навіть коли вже кілька разів пісня прозвучала в ефірі, Микола Негода зауважив мені: «Толику, ну що ти написав? Якби це була така пісня, щоб її люди співали на вулиці, за столом, а так її можна виконувати лише на сцені з Черкаським хором…» Та час розставив усе на свої місця. Згодом Микола Негода з високої трибуни заявив: «Я щасливий, що зустрів такого талановитого композитора, як Анатолій Пашкевич!». У 1967 році пісня зазвучала й одразу була визнана народом. Розповідають, що в той час, коли на композитора намагалися тиснути чиновники, пісню «Степом, степом» ввели до навчальних програм у школах… Західної Німеччини. А коли у серпні 1968-го у розбурхану Прагу ввійшли радянські війська для наведення там «соціалістичного порядку», цей твір-реквієм тяжкою тугою лунав із вуличних гучномовців, нагадуючи непроханим гостям про сльози матерів, які вічно чекають своїх синів… Особлива сторінка в творчості Пашкевича – співпраця з Дмитром Луценком. 1978 року в обласному театрі відбувся перший концерт Волинського народного хору, в якому й прозвучала «Пісня про Волинь». Присутній на концерті Дмитро Омелянович щиро радів, що пісню виконували кілька разів на біс. Волиняни полюбили її, і вона живе в репертуарі колективу й досі. На вірші Луценка Пашкевич написав багато гарних пісень – «А мати ходить на курган», «Батькове серце», «Гуси летіли», «Хата моя, біла хата», «Любисток», “Ой ти, ніченько”, але найкраща з них – “Мамина вишня”, що за своєю популярністю не поступається пісні “Степом, степом” і теж стала народною. Що ж до самої особи композитора Анатолія Пашкевича, то йому ніколи не було легко в житті. Щедрий, принциповий, але й конфліктний, він ніколи не вписувався в комфортні чи жорсткі рамки життєвих умовностей. Він не міг і не хотів блазнювати задля особистої вигоди, а тому був незручним у стосунках з чиновниками. Він не вмів і не хотів «нести» себе назустріч славі, пробиваючи ліктями шлях до нагород, визнань і матеріального достатку. Йому муляло все показне і штучне. Він завше тягнувся до тих, хто, можливо, і не знав, і ніколи не знатиме автора уславлених пісень, але слухав і слухатиме їх до скону днів своїх. Він із ніжністю і невимовним трепетом ставився до місць свого творчого зростання, до тамтешніх друзів, особливо в Черкасах і Луцьку. Звідти йому писали, пропонували твори, ділилися особистим. На відстані років і кілометрів згадував, звичайно ж, усе найкраще, що там було. А те, що було не все гладко, спливало іноді зненацька. Анатолій Пашкевич був бунтарем у душі, і з ним було нелегко. Не можна сказати, що атмосфера стародавнього Чернігова, де він прожив майже всі останні роки, всуціль була благодатною для творчості митця і його колективу (Чернігівського народного хору). Він не переставав воювати з чиновниками, захищаючи пісню, захищаючи виплеканий ним колектив, його право співати і жити в нормальних умовах. Інколи це було наївно, але завжди — правдиво і щиро. Боротьба ця виснажувала і часто була нерівною. Але завше перемагав талант, авторитет митця. Звісно, в ті часи багатьом було не до пісні. Та цим він ніколи не переймався. Вірив — справжня пісня завжди проб’ється до людей. На запитання: «Де вам, Максимовичу, найкраще живеться і працюється — на Житомирщині, в Черкасах, Луцьку чи Чернігові?» — не замислюючись, відповідав: «В Україні!». Років за п’ять до смерті композитор визнавав: «…На досягнутому не зупиняюся. Вважаю себе хліборобом, що вирощує хліб, хліб духовний, стараюся, щоб він був без остюків. Прикладу всі зусилля, аби наша молода незалежна Україна була щасливою, бо є вона найпрекрасніша квітка на Планеті, аби наш народ співав найкращих пісень, жив у достатку. І ще хочу висловитись словами нашого геніального поета Павла Тичини. Якби кожен узяв би його слова у своє серце і ніс як молитву, повторюючи кожного дня: *** Всі радощі свої і чорну днину – Усе я з вами розділю. Ви любите свою Вкраїну – Я більш її люблю!» Анатолій Максимович помер у січні 2005; рівно через місяць, 11 лютого, він мав святкувати свій 67-й день народження. Анатолія Пашкевича поховали на міському кладовищі у Черкасах поруч з народною артисткою Ольгою Павловською. «КОМПОЗИТОР АНАТОЛІЙ ПАШКЕВИЧ БУВ СОНЦЕМ, ЯКЕ СВІТИЛО І ГРІЛО…» (Про свого побратима розповідає поет і драматург, чернігівець Анатолій Покришень) Пісні Анатолія Пашкевича https://www.pisni.org.ua/persons/43.html Анатолій Пашкевич: «Повінчаний піснями з Волинню»
| ||||
|
Всього коментарів: 0 | |
| |